واشینگتن‌پست: آمریکا می‌کوشد از قاچاق اسلحه جمهوری اسلامی به حوثی‌ها جلوگیری کند

ماموریت تازه دولت بایدن شناسایی مسیرهای مورداستفاده جمهوری اسلامی و رهگیری سلاح‌هایی است که برای شبه‌نظامیان حوثی ارسال می‌شود

تصویری که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا از رهگیری محموله تسلیحات ایرانی برای حوثی‌ها منتشر کرده است‌ــ X / @CENTCOM

واشینگتن‌پست شنبه ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) در گزارشی به تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از قاچاق اسلحه از طرف جمهوری اسلامی ایران برای حوثی‌های یمن پرداخت و اعلام کرد برخی مقام‌های آگاه در ایالات متحده گفته‌اند که دولت جو بایدن در حال گسترش نظارت‌ها و رهگیری تسلیحاتی است که از مبدا جمهوری اسلامی ایران به سمت یمن قاچاق می‌شود؛ یمن محل استقرار شبه‌نظامیان حوثی است که کارزاری خشونت‌بار علیه کشتی‌های تجاری به راه انداخته‌اند و می‌گویند تا پایان جنگ اسرائیل در غزه، از این حملات دست برنخواهند داشت.

به نوشته واشینگتن‌پست، هدف ماموریت جدید دولت بایدن شناسایی مسیرهای دریایی مورداستفاده تهران و متوقف کردن محموله‌ها حین حمل است. در این ماموریت تاکید شده است که حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی یک چالش امنیتی مهم تلقی می‌شوند.

گفته می‌شود که این تصمیم جدید بخشی از یک راهبرد گسترده‌تر شامل افزایش تحریم‌ها و فشارهای دیپلماتیک است؛ هرچند به دلیل کمبود منابع نظامی با محدودیت‌هایی مواجه است.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده تصمیم جدید آمریکا را تلاشی برای شناسایی بهتر مسیرهای آبی توصیف کرد. او که نخواست نامش فاش شود، خاطرنشان کرد که موفقیت این طرح مستلزم همکاری قابل‌توجه نهادهای نظامی و سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا نیز این تلاش را اقدامی جدی توصیف کرد و گفت واشینگتن همچنین در حال بررسی این موضوع است که کشورهای متحد آن چگونه می‌توانند تمرکزشان را بر مختل کردن قاچاق تسلیحات از جمهوری اسلامی گسترش دهند. این مقام از معرفی کشورهایی که در این گفت‌وگوها دخیل‌اند، خودداری کرد اما افزود همه دولت‌هایی که از نظر اقتصادی تحت تاثیر حملات حوثی‌ها قرار گرفته‌اند، لازم است برای مقابله با این شبه‌نظامیان اقدام‌های بیشتری انجام دهند.

ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا برای مقابله با حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی مدت‌ها است که فعالیتش را آغاز کرده است اما این شبه‌نظامیان همچنان به حملاتشان در دریای سرخ ادامه می‌دهند.

زمانی که جنگجویان حوثی در سال ۲۰۱۴ پایتخت یمن یعنی صنعا را تصرف کردند، مجموعه‌ای از تسلیحات از جمله موشک‌های اسکاد ساخت کره شمالی و دوران شوروی، موشک‌های زمین به هوای ساخت شوروی سابق و موشک‌های ضدکشتی چینی را به غنیمت گرفتند. از آن زمان، این گروه یاد گرفت چطور با داشته‌هایش و استفاده از فناوری به دست آمده از خارج، از جمله جمهوری اسلامی ایران، سلاح‌های پیشرفته‌تری تولید کند.

از ماه نوامبر ۲۰۲۳، اندکی پس از حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر که آتش جنگ را در غزه شعله‌ور کرد، دست‌کم ۱۰۵ حمله از سوی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در آب‌های یمن ثبت شده که از این میان، حدود ۴۰ حمله در هفته گذشته رخ داده است. بر اساس گزارش‌ها، حملات حوثی‌ها با تسلیحاتی از جمله پهپادهای تهاجمی ویژه حملات یک‌طرفه، راکت‌ها، موشک‌های بالیستیک و هواپیماهای بدون‌سرنشین مملو از مواد منفجره انجام می‌شود.

تلاش‌ها به رهبری ایالات متحده برای محافظت از امنیت دریایی بسیاری از این حملات را خنثی کرده است. با این حال، در ششم مارس، یک موشک ضدکشتی پرتاب‌شده از سوی حوثی‌ها در خلیج عدن به یک کشتی تجاری به نام «ترو کانفیدنس» (True Confidence) اصابت کرد. مقام‌های آمریکایی گفتند که در جریان آن حمله دست‌کم سه دریانورد کشته و چندین تن زخمی شدند. حمله موشکی ماه گذشته حوثی‌ها به یک کشتی باری متعلق به ایالات متحده نیز باعث غرق شدن آن شد.

ایالات متحده بیش از یک دهه است که علیه شبه‌نظامیان القاعده مستقر در یمن کارزاری نظامی به راه انداخته اما به حوثی‌ها کمتر توجه کرده است زیرا این گروه با وجود لفاظی‌های ضدآمریکایی‌، در عمل بیشتر بر حمله به عربستان سعودی متمرکز بودند. در نتیجه، مقام‌های فعلی و سابق ایالات متحده معتقدند پنتاگون امروز از عملیات قاچاق این گروه شناخت کمی دارد.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، قاچاق تسلیحات از طریق دریا از بندرهای ایران مانند جاسک در خلیج عمان و بندرعباس در تنگه هرمز سرچشمه می‌گیرد.

برخی گزارش‌ها می‌گویند که از سال ۲۰۱۳ در دست‌کم ۱۸ گزارش دریایی فاش شده که محموله‌های تسلیحاتی از مبدا جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده‌اند؛ محموله‌هایی که گفته می‌شود از مسلسل گرفته تا موشک‌های ضدتانک میان آن‌ها وجود داشته است. مابقی این محموله‌های از طریق شاخ آفریقا منتقل شده‌اند.

چالشی که اکنون ارتش ایالات متحده با آن مواجه است، تعداد محدود هواپیماهای بدون‌سرنشین و سایر تجهیزات نظارتی است. این چالش از آنجا ناشی می‌شود که پنتاگون در سال‌های اخیر به عنوان بخشی از تغییر راهبرد امنیت جهانی این سازمان و با هدف تمرکز بر چین، برخی تجهیزاتی را که در طول دو دهه جنگ در افغانستان و عراق به کار می‌رفتند، تغییر داد.

ژنرال مایکل اریک کوریلا که به عنوان رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده بر فعالیت‌های نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه نظارت می‌کند، در سخنرانی جدید‌ تاکید کرد که ایالات متحده باید برای تجهیزات نظامی بودجه بیشتری در نظر بگیرد.

در همین حال کنت فرانک مک‌کنزی جونیور، ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ هدایت سنتکام را بر عهده داشت، گفت که قطع جریان ارسال تسلیحات مرگبار از جمهوری اسلامی ایران به حوثی‌ها بسیار مهم است. او تاکید کرد: «ما باید اهمیت این موضوع را بدانیم و منابعی را برای آن تخصیص دهیم.»

تلاش‌های آمریکا برای مقابله با حوثی‌های یمن در حالی انجام می‌شود که برخی کارشناسان می‌گویند حتی در صورت پایان عملیات نظامی اسرائیل در غزه هم مشخص نیست حوثی‌ها که مدعی دفاع از «آرمان» فلسطین‌اند، حملاتشان را متوقف خواهند کرد یا خیر.

بیشتر از جهان